Disconfortul
Mă distrează discuțiile pe marginea mitului vânzătorului de succes: “este el înnăscut sau se formează?”
Cred că unul dintre răspunsurile posibile este dat de modalitatea în care vânzătorul se hotărăște să-i răspundă Rezistenței.
Rezistența de a pune mâna pe telefon să-l sune pe clientul X. Rezistența de a propune o prezentare în fața consiliului director. Rezistența de a-și asuma un anumit plan de vânzări. Rezistența de a negocia termenii contractuali. Rezistența!
De ce să vinzi
La sfârșitul anului trecut și începutul acestui an, am avut o serie de sesiuni de consultanță pentru unul dintre clienții mei externi. În primul trimestru din 2011, urma să negocieze niște schimbări importante în relația cu furnizorul actual; schimbări cu efect pe următoarele 40 de luni.
Ieri m-a sunat. Era fericit. Oferta inițială pe care i-o făcuseră se situa destul de aproape de best-ul pe care îl stabiliserăm noi în pregătirea negocierii.
Dacă nu aș fi fost direct implicat și aș fi auzit o asfel de poveste, spre două lucruri m-aș fi dus cu gândul:
Adevaratul inamic
Când vorbesc despre negociere, oamenii preferă să-i numească pe „ceilalți”, cu o voce ceva mai stinsă, „partenerii de negociere” sau „cealaltă parte”. Dacă întrebi de ce le spun așa, răspunsul vine prompt: Păi nu putem să le spunem dușmani. Nu ne concurăm. Vrem să lucrăm împreună. Suntem parteneri!
De ce mai este nevoie de negociere dacă suntem parteneri? Majoritatea negociatorilor sunt într-o competiție cu ceilalți, iar limbajul folosit nu poate ascunde, de fapt, dorința de a câștiga mai mult decât celălalt. Este o dorință normală.
Adevăratul inamic în negociere însă, nu este cealaltă parte. Adevăratul inamic în negociere este altcineva. Cineva care nici nu este prezent în sală. Cineva care poate însă beneficia dacă negocierea eșuează.
Războiul care nu pornește
Prin atacarea unei insule aparținând Coreei de Sud, Coreea de Nord nu vrea să pornească un război. Vrea mai degrabă să se facă remarcată și să transmită un mesaj.
Recentele schimbări politice interne ale Coreei de Nord au nevoie de o transpunere în fapte. Poporul trebuie să remarce o schimbare. O schimbare “în bine” împotriva imperialismului american.
Pe plan internațional, este, de asemeni, nevoie de transmiterea unui mesaj. Se schimbă liderul, politica rămâne neschimbată.
Prețul Corect
Una dintre modalitățile frecvente prin care cineva încearcă să convingă este apelarea la “prețul corect”.
Zilele trecute cineva încerca să-și vândă mașina postând un anunț pe Facebook. Era un Peugeot 407. Cerea pe ea 6.000 de Euro. A doua zi a revenit, postând anunțul cu “5.900 de Euro foarte negociabil”.
L-a sunat cineva și l-a întrebat:
Sabin Gîlceavă
Consilier in negociere
Consiliere în Negociere
primești sprijin permanent pe durata întregului proces de negociere
Membru
Leverge
Pregătește-te în negociere și rămâi aproape de comunitatea negociatorilor din România
Resurse
pentru deal-uri mai bune prin dezvoltarea dezvoltarea abilităților de negociere