Poate că ți s-a întâmplat uneori să mergi spre piață și să întâlnești o bătrânică cu o funie de usturoi în mână, care să se roage de tine să o cumperi, pentru că „e ultima și vreau și eu să plec acasă”. Impresionat, o iei și pleci mai departe să-ți termini cumpărăturile. Surpriza e că, la drumul de întoarcere, bătrânica e tot acolo, cu altă funie de usturoi în mână, dar cu același text: „Hai, mamaie, ia-o că e ultima și vreau să plec și eu acasă!”
Tocmai „ai fost făcut”. Ai băgat mâna în buzunar să cumperi ceva pentru care nu aveai neapărat o necesitate. Decizia de cumpărare a fost mai degrabă emoțională – ai fost impresionat și ai vrut să ajuți. S-ar putea însă ca a doua sau a treia dată când te întâlnești cu bătrânica, să zâmbești, să treci mai departe și să nu mai fii atât de impresionat încât să mai cumperi o altă funie de usturoi. Să nu mai ai încredere nici că e ultima, nici că vrea să plece și ea acasă.
În limbaj tehnic, ceea ce face bătrânica se numește Tehnica Rățoiul Șchiop – încercarea de a obține un acord de la celălalt „dându-te lovit”, impresionând, victimizându-te pentru a forța o decizie de cumpărare.
Funcționează? Citește restul articolului în Republica